zaterdag 24 augustus 2013

9 SIGNALEN VAN ONZEKERHEID BIJ MENSEN OM IN DE GATEN TE HOUDEN...

Mensen doen er vanalles aan om niet onzeker over te komen. Bij mezelf ontdek ik af en toe signalen, maar vooral bij vriendinnen herken ik ze heel goed. Deze signalen kunnen ervoor zorgen dat je bepaalde mensen minder mag, terwijl als je erdoorheen prikt je erachter komt dat het allemaal komt doordat ze onzeker zijn. Achter hun gedrag schuilt misschien wel een heel aardig karakter. Hier zijn 9 signalen bij mensen, nu nog erachter komen of iemand echt zo is of het doet vanuit onzekerheid...er is maar 1 manier om daar achter te komen. Er doorheen prikken.

1. Control feak.
Alles goed willen doen, goed willen plannen en zelf de touwtjes in handen hebben en daarin doorschieten is een valkuil voor degene die onzeker is. Ik wordt altijd gek van dat soort mensen. Die kunnen het niet uit handen geven en staan altijd overal vooraan in de rij. En ja...ik heb ze ook om me heen. gelukkig weet ik van hun dat het komt omdat ze anders onzeker worden en alles niet meer goed kunnen overzien. Maar dat betekend niet dat het goed gedrag is. Ze hebben zeker nog wat te leren om zekerder te worden en alles te kunnen laten vieren.

2. Complimentjes.
Kan jij een complimentje geven en ontvangen? Veel mensen die onzeker zijn vinden dit moeilijk. Als je ze een comimentje geeft zoals: Wat zit je haar mooi vandaag. Dan geven ze een antwoord terug van: O, maar het is vet en het pluist. of ze geven direct een compliment terug omdat ze het moeilijk vinden om alleen maar te ontvangen: Niet zo mooi als jouw haar. Ik vroeg niet om een compliment, ik wilde haar juist een compliment geven, maar dat vinden ze heel moeilijk. Kom op meiden, jullie mogen best het complimentje in ontvangst nemen. We zeggen het niet voor niets. Het ziet er mooi uit. Als iemand een van deze twee dingen terug zegt, zeg dan gewoon tegen ze dat ze niet zo onzeker moeten zijn, want ze neit er heel mooi uit.

3. Pesten.
De pestkoppen zijn vaak net zo onzeker als de mensen die gepest worden. Ze gaan er alleen anders mee om. Door mensen te kleineren voelen ze zich sterker en groter, mensen zijn bang voor ze en dat geeft ze macht. Bedenkt alleen wel goed dat het je niet zekerder maakt als je mensen pest en naar beneden haalt.

4. Oogcontact.
Oogcontact maken als je onzeker bent is een van de moeilijkste dingen die er bestaan. De meeste mensen die onzeker zijn kijken naar de grond of langs je heen. Terwijl het zo belangrijk voor het contact is om iemand in de ogen te kijken. Als mensen het niet doen, wees dan niet boos, maar geef een compliment en laat zien dat ze het waard zijn. Zo stel je ze gerust en durven ze je eerder aan te kijken.

5. Arrogant.
Wat doe je als je onzeker bent? De houding die dit uit is jezelf kleiner maken. Maar je wilt helemaal niet onzeker over komen, dus 'speel' je een zeker iemand. Iemand die zichzelf geweldig vindt. Zo zien mensen niet dat je onzeker bent. Maar wordt je hiervan zelf echt gelukkiger?

6. Mensen plezieren.
Als je onzeker bent, vind je jezelf niet goed genoeg. Om mensen te 'vriend'  te houden doe je alles wat ze van je vragen. Je wilt niet dat ze boos op je worden, want dat geeft jou alleen nog maar meer een onzeker gevoel. Weet dat je niet iedereen het naar hun zin kan maken. En als ze je niet nemen zoals je bent, dan zijn het geen goede vrienden voor je.

7. Jaloers.
Veel mensen zien van andere mensen alleen maar de buitenkant. Ze zien een stelletje, dat ieder een baan heeft, een huis, een hond, kinderen en denken, dat wil ik ook. Zelf kunnen ze bijvoorbeeld de ware niet vinden en dat kan ze onzeker maken. Hun eigen onzekerheid zorgt ervoor dat ze jaloers worden op anderen om hun heen die het wel allemaal hebben.

8. Materialistisch.
Een vriendin van mij is erg onzeker. Voor anderen is dit niet te zien, maar ik weet het gewoon. Ze doet er alles aan om niet zo over te komen en vooral door veel merk kleding te kopen en andere dure en goede spullen. Zo laat ze op haar manier aan mensen zien dat ze het goed heeft, terwijl ze diep van binnen super onzeker is. Dure spullen helpen je niet om jezelf zekerder te laten worden.

9. Defensief.
Ja, maar... is een woord dat ik vroeger nooit meer mocht zeggen van een lerares. Ik bleek overal een ja maar antwoord op te hebben en ik wilde mezelf altijd verdedigen. Nu nog af en toe al heeft het een andere vorm aangenomen. Vroeger was ik wel erg onzeker en als mensen mij kritiek gaven kon ik daar slecht tegen. Om dan mezelf te verdedigen hoopte ik dat ze begrepen waarom ik iets deed en dat het dus niet zo slecht was als ze dachten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten